Bir web sitesi ile uğraşıyor veya açmak istiyor olabilirsiniz. Web sitesi, kendine özgü apayrı bir alan ve kendine göre birçok terimi var. Bu terimlerin kimi İngilizce kullanılsa da, birçoğu hepimiz tarafından Türkçe olarak da kullanılabiliyor. Bu yazımızda, web sitesi konusunda acemi kullanıcılar için en çok kullanılan web sitesi terimleri başlıklar halinde kısa kısa anlatmaya çalışacağız.
Web sitelerinin amaçları farklı olabilse de, içerdikleri terimler her zaman aynıdır. Bir web sitesine sahip olmak istiyorsanız ve onu hakkıyla yönetmek için ne yapmanız gerektiğini düşünüyorsanız, öncelikle web sitesi terimleri ile başlamalı ve neyin ne olduğunu az çok da olsa anlamaya çalışmalısınız.
Web Sitesi Terimleri
1-İçerik (Content) Nedir?
İçerik, web sitelerinin tüm sayfalarını oluşturmamıza yarayan, işletmemizi, yaptığımız işi anlatmamızı sağlayan, yazı, görsel ve bunlar birlikte kullanımıyla oluşturulan çalışmalar bütünüdür.
İçeriklerin gelişi güzel web sitelerine yüklenmesi, arama motorlarında pek başarı getirmez. Her arama motorunun kendine özgü kriterleri olsa da, seo uzmanları olarak bizler, Google seo kriterlerini baz alarak içerik üretiriz.
Tüm bu yazıları ve görselleri, bazen eklentiler aracılığı ile bazen de kendi bilgilerimiz ile seo uyumlu hale getiririz.
2-Meta Keywords (Anahtar Kelimeler) Nedir
Her web sitesinde içerik oluştururken karşınıza çıkabilecek olan meta keywords terimi, anahtar kelimeler anlamına gelmektedir.
Özellikle içerik yönetim sistemlerinde daha çok kullanılan bu web sitesi terimi, genellikle arama motoru botları açısından önemlidir. Bir içeriğin, arama motoru botları tarafından daha bulunur bir hale gelmesini sağlarlar.
3-Meta Description (Meta Açıklaması) Nedir?
Kullanıcılar, arama motorunda bir sorgu ile arama yaparken, açılan serp sonuçlarının, sayfa başlığı kısmının hemen altındaki bölüm için kullanılan isime meta açıklama denir.
Meta açıklamalar, web sitelerinin seo performansında çok büyük rol oynarlar. Bu yüzden, içerik oluşturulurken kullanımına çok dikkat edilmeli ve içerisinde en az bir kez ilgili anahtar kelime geçirilmelidir.
4-Meta Tags (Etiket) Nedir?
Geçmişte kullanımı çok moda olsa da, artık seo konusunda çok fazla kullanımı başarısızlık getirebilen araçlardır. Özellikle Cmslerde kullanımı çok fazladır. Fakat aşırı kullanımı ile web sitenizin arama motorlarında ceza alması mümkün olabilir.
Meta tags yani etiketler, boş sayfalardır. Tanımlandıkları sayfalar için birer boş sayfa oluştururlar ve içerikleri yoktur. Etikette kullanılan etiket ismi aynı zamanda sayfa başlığı olmaktadır.
5-Kalıcı Bağlantı (Url) Nedir?
Web sitesi terimleri içinde belki de en çok kullanılan terim Urldir. Urller, web sitelerinin seo başarılarında büyük rol oynarlar. Aynı zamanda, url düzeni, bir web sitesi için hayati öneme sahiptir.
Url bakımından düzensiz web siteleri, kullanıcılar tarafından da güvenilir web sitesi olmaktan çıkabilir. Çünkü kullanıcılar, karışık ve okunması zor url uzantılarından çekinirler. İdeal url, sayfa başlığı ile aynı olan url tipidir. Urllerde Türkçe karakter kullanılmaz ve her kelime arasında tre (-) özel karakteri kullanılır.
6-Responsive (Duyarlı) Web Tasarım Nedir?
Web sitesi terimleri içinde en yeni olan terimlerdendir. Zira responsive demek, her türlü cihazda çalışabilirlik demektir. Mobil telefonlarında teknolojinin gelişmesi ile birer bilgisayara dönüşmesi ile web siteleri evrim geçirmek zorunda kaldı ve her cihaza göre uyumluluk zorunlu hale geldi.
Bu minvalde kullanılan bu web sitesi terimi de her türlü cihaza uygun manasında kullanılmaktadır.
7-Cache (Önbellek) Nedir?
Çok sayfalı bir web sitesine sahipseniz ve görsellerden zengin bir içeriğiniz var ise web sitenizde de kullanmanız gereken bir teknolojidir Cache yani önbellek teknolojisi. İçerik yönetim sistemlerinde çok kullanılırlar ve kullanımları genellikle eklentiler vasıtası ile olur.
Hazır eklentileri web siteniz altyapısına kurar ve sitenizi önbellekleyerek, kullanıcılarınızın web sitenizde daha hızlı gezebilmesini sağlayabilirsiniz.
Bir önbellek eklentisi, web sitelerinde seo performansını da artırmaya yarayabilir. Çünkü hız demek, aynı zamanda kullanıcı deneyiminin iyileşmesi demektir. Kullanıcı deneyimi yüksek olan web siteleri de özellikle Google açısından kıymetli web siteleridir.
8-Header (Üst Bilgi) Nedir?
Web sitesi terimleri içerisinde kullanılan header yani Türkçe karşılığı başlık olan bu terim, web sitelerinin üst bilgi kısmını işaret eder.
Logo, menü ve hatta top bar yani üst menünün de olduğu bölümlerin hepsi header bölümü kapsamındadır.
İçerik yönetim sistemi kullanıcıları için header terimi çok tanıdık gelebilir. Zira kullanılan temaların yönetim panellerinde bu terim fazlaca geçer ve ilgili bölümle alakalı değişiklikler yapılabilmektedir.
Header kısmı, web sitelerine girişte ilk açılan bölüm olması sebebiyle, iyi konumlandırılmalı, web tasarım konusunda iyi çalışma yapılmalıdır. Buradan, web sitesinin diğer sayfalarına yönlendirilecek kullanıcıların, doğru bir şekilde yönlendirilmesi ise header kısmındaki menü sayesinde sağlanabilir.
9-Footer (Alt bilgi) Nedir?
Footer web sitesi terimi, web sitelerinin en alt bölümünü işaret eder. Her web sitesinin tasarımına bağlı olarak footer kısmında değişiklikler olabilir. Lakin standart bir footer bölümünde, hakkımızda, iletişim, firma konumu ve hatta kategoriler gibi web sitesi ile alakalı bilgiler eklenebilir. Footer düzenlemesi kişiye özeldir.
İsteyen web site sahipleri, footer bölümünü hiç kullanmayabilir. Bu tamamen web sitesinin tasarımına veya kişisel zevke göre değişmektedir.
Footer bölümlerinde genellikle atıflarda yapılmaktadır. Örneğin bir web sitesi, başka bir firmaya veya işletmeye aitse, footer kısmında bu atıf yapılabilir.
Kısacası footer bölümleri, alt bilgi içerir ve genellikle kullanıcıların, iletişim bilgilerine ulaşmak için tercih ettikleri bölümlerdir.
10-Sidebar (Kenar çubuğu) Nedir?
Yine içerik yönetim sistemlerinde çok karşımıza çıkan bir web sitesi terimidir. Sidebar, genel olarak bir web sitesinde yan bilgi için kullanılır. Kullanımı ile sayfa ikiye bölünür. Sidebar kısmında ise web sitenizle alakalı ek bilgiler sergilemenize olanak sağlanmış olur.
Sidebarlar sağ veya solda da olabilir. Bu tamamen web sitesi yöneticisine bağlıdır. Masaüstü cihazlardan web sitenize giriş yapan kullanıcılar sidebar özelliğini görürken, mobil cihazlarda sidebar özelliği, ekran yetmediğinden görüntülenemeyebilir.
Sidebarlar birçok yüksek ziyaretçili web sitesi tarafından reklam alanı olarak da kullanılmaktadır. Yazı veya içeriğin içerisinde kullanıcıyı rahatsız etmek istemeyen web site tasarımcıları, yan çubukları kullanarak web sitelere reklam ekleyebilmektedir.
11-Topbar (Üst çubuk) Nedir
Header kısmında da anlattığımız gibi, top bar yani üst çubuklar, header kısmında bulunurlar. Web sitesinin en üst kısmında genellikle ince bir bölüm olarak konumlandırılır.
Topbar genellikle telefonlar veya e-posta adresleri için kullanılır. Bazı web siteleri, bu bölümde sloganlarını da yayınlayabilmektedir. Top bar kısmı web sitesinin her sayfasında göründüğü için, buraya yazılacak bilgiler, web sitesi veya işletmeyle alakalı genel bilgiler olmalıdır.
Seo açısından burada anahtar kelime bulundurmak web sitelerine bir kazanç sağlamaz. Aksine arama motorları açısından özellikle Google tarafından web site ceza bile alabilir.
Web sitelerinin amaçları farklı olabilse de, içerdikleri terimler her zaman aynıdır. Bir web sitesine sahip olmak istiyorsanız ve onu hakkıyla yönetmek için ne yapmanız gerektiğini düşünüyorsanız, öncelikle web sitesi terimleri ile başlamalı ve neyin ne olduğunu az çok da olsa anlamaya çalışmalısınız.
Web Sitesi Terimleri
1-İçerik (Content) Nedir?
İçerik, web sitelerinin tüm sayfalarını oluşturmamıza yarayan, işletmemizi, yaptığımız işi anlatmamızı sağlayan, yazı, görsel ve bunlar birlikte kullanımıyla oluşturulan çalışmalar bütünüdür.
İçeriklerin gelişi güzel web sitelerine yüklenmesi, arama motorlarında pek başarı getirmez. Her arama motorunun kendine özgü kriterleri olsa da, seo uzmanları olarak bizler, Google seo kriterlerini baz alarak içerik üretiriz.
Tüm bu yazıları ve görselleri, bazen eklentiler aracılığı ile bazen de kendi bilgilerimiz ile seo uyumlu hale getiririz.
2-Meta Keywords (Anahtar Kelimeler) Nedir
Her web sitesinde içerik oluştururken karşınıza çıkabilecek olan meta keywords terimi, anahtar kelimeler anlamına gelmektedir.
Özellikle içerik yönetim sistemlerinde daha çok kullanılan bu web sitesi terimi, genellikle arama motoru botları açısından önemlidir. Bir içeriğin, arama motoru botları tarafından daha bulunur bir hale gelmesini sağlarlar.
3-Meta Description (Meta Açıklaması) Nedir?
Kullanıcılar, arama motorunda bir sorgu ile arama yaparken, açılan serp sonuçlarının, sayfa başlığı kısmının hemen altındaki bölüm için kullanılan isime meta açıklama denir.
Meta açıklamalar, web sitelerinin seo performansında çok büyük rol oynarlar. Bu yüzden, içerik oluşturulurken kullanımına çok dikkat edilmeli ve içerisinde en az bir kez ilgili anahtar kelime geçirilmelidir.
4-Meta Tags (Etiket) Nedir?
Geçmişte kullanımı çok moda olsa da, artık seo konusunda çok fazla kullanımı başarısızlık getirebilen araçlardır. Özellikle Cmslerde kullanımı çok fazladır. Fakat aşırı kullanımı ile web sitenizin arama motorlarında ceza alması mümkün olabilir.
Meta tags yani etiketler, boş sayfalardır. Tanımlandıkları sayfalar için birer boş sayfa oluştururlar ve içerikleri yoktur. Etikette kullanılan etiket ismi aynı zamanda sayfa başlığı olmaktadır.
5-Kalıcı Bağlantı (Url) Nedir?
Web sitesi terimleri içinde belki de en çok kullanılan terim Urldir. Urller, web sitelerinin seo başarılarında büyük rol oynarlar. Aynı zamanda, url düzeni, bir web sitesi için hayati öneme sahiptir.
Url bakımından düzensiz web siteleri, kullanıcılar tarafından da güvenilir web sitesi olmaktan çıkabilir. Çünkü kullanıcılar, karışık ve okunması zor url uzantılarından çekinirler. İdeal url, sayfa başlığı ile aynı olan url tipidir. Urllerde Türkçe karakter kullanılmaz ve her kelime arasında tre (-) özel karakteri kullanılır.
6-Responsive (Duyarlı) Web Tasarım Nedir?
Web sitesi terimleri içinde en yeni olan terimlerdendir. Zira responsive demek, her türlü cihazda çalışabilirlik demektir. Mobil telefonlarında teknolojinin gelişmesi ile birer bilgisayara dönüşmesi ile web siteleri evrim geçirmek zorunda kaldı ve her cihaza göre uyumluluk zorunlu hale geldi.
Bu minvalde kullanılan bu web sitesi terimi de her türlü cihaza uygun manasında kullanılmaktadır.
7-Cache (Önbellek) Nedir?
Çok sayfalı bir web sitesine sahipseniz ve görsellerden zengin bir içeriğiniz var ise web sitenizde de kullanmanız gereken bir teknolojidir Cache yani önbellek teknolojisi. İçerik yönetim sistemlerinde çok kullanılırlar ve kullanımları genellikle eklentiler vasıtası ile olur.
Hazır eklentileri web siteniz altyapısına kurar ve sitenizi önbellekleyerek, kullanıcılarınızın web sitenizde daha hızlı gezebilmesini sağlayabilirsiniz.
Bir önbellek eklentisi, web sitelerinde seo performansını da artırmaya yarayabilir. Çünkü hız demek, aynı zamanda kullanıcı deneyiminin iyileşmesi demektir. Kullanıcı deneyimi yüksek olan web siteleri de özellikle Google açısından kıymetli web siteleridir.
8-Header (Üst Bilgi) Nedir?
Web sitesi terimleri içerisinde kullanılan header yani Türkçe karşılığı başlık olan bu terim, web sitelerinin üst bilgi kısmını işaret eder.
Logo, menü ve hatta top bar yani üst menünün de olduğu bölümlerin hepsi header bölümü kapsamındadır.
İçerik yönetim sistemi kullanıcıları için header terimi çok tanıdık gelebilir. Zira kullanılan temaların yönetim panellerinde bu terim fazlaca geçer ve ilgili bölümle alakalı değişiklikler yapılabilmektedir.
Header kısmı, web sitelerine girişte ilk açılan bölüm olması sebebiyle, iyi konumlandırılmalı, web tasarım konusunda iyi çalışma yapılmalıdır. Buradan, web sitesinin diğer sayfalarına yönlendirilecek kullanıcıların, doğru bir şekilde yönlendirilmesi ise header kısmındaki menü sayesinde sağlanabilir.
9-Footer (Alt bilgi) Nedir?
Footer web sitesi terimi, web sitelerinin en alt bölümünü işaret eder. Her web sitesinin tasarımına bağlı olarak footer kısmında değişiklikler olabilir. Lakin standart bir footer bölümünde, hakkımızda, iletişim, firma konumu ve hatta kategoriler gibi web sitesi ile alakalı bilgiler eklenebilir. Footer düzenlemesi kişiye özeldir.
İsteyen web site sahipleri, footer bölümünü hiç kullanmayabilir. Bu tamamen web sitesinin tasarımına veya kişisel zevke göre değişmektedir.
Footer bölümlerinde genellikle atıflarda yapılmaktadır. Örneğin bir web sitesi, başka bir firmaya veya işletmeye aitse, footer kısmında bu atıf yapılabilir.
Kısacası footer bölümleri, alt bilgi içerir ve genellikle kullanıcıların, iletişim bilgilerine ulaşmak için tercih ettikleri bölümlerdir.
10-Sidebar (Kenar çubuğu) Nedir?
Yine içerik yönetim sistemlerinde çok karşımıza çıkan bir web sitesi terimidir. Sidebar, genel olarak bir web sitesinde yan bilgi için kullanılır. Kullanımı ile sayfa ikiye bölünür. Sidebar kısmında ise web sitenizle alakalı ek bilgiler sergilemenize olanak sağlanmış olur.
Sidebarlar sağ veya solda da olabilir. Bu tamamen web sitesi yöneticisine bağlıdır. Masaüstü cihazlardan web sitenize giriş yapan kullanıcılar sidebar özelliğini görürken, mobil cihazlarda sidebar özelliği, ekran yetmediğinden görüntülenemeyebilir.
Sidebarlar birçok yüksek ziyaretçili web sitesi tarafından reklam alanı olarak da kullanılmaktadır. Yazı veya içeriğin içerisinde kullanıcıyı rahatsız etmek istemeyen web site tasarımcıları, yan çubukları kullanarak web sitelere reklam ekleyebilmektedir.
11-Topbar (Üst çubuk) Nedir
Header kısmında da anlattığımız gibi, top bar yani üst çubuklar, header kısmında bulunurlar. Web sitesinin en üst kısmında genellikle ince bir bölüm olarak konumlandırılır.
Topbar genellikle telefonlar veya e-posta adresleri için kullanılır. Bazı web siteleri, bu bölümde sloganlarını da yayınlayabilmektedir. Top bar kısmı web sitesinin her sayfasında göründüğü için, buraya yazılacak bilgiler, web sitesi veya işletmeyle alakalı genel bilgiler olmalıdır.
Seo açısından burada anahtar kelime bulundurmak web sitelerine bir kazanç sağlamaz. Aksine arama motorları açısından özellikle Google tarafından web site ceza bile alabilir.