Eğitim Felsefesinde İlerlemecilik Kavramı Nedir? Ne Değildir?
İlerlemecilik, pragmatizm akımının eğitime uyarlanmış biçimidir. Pragmatizmde değişim ya da değişme fikri, gerçeğinin özü olarak görülür. Bu nedenle de eğitim felsefesindeki ilerlemecilik akımında da eğitimin sürekli bir gelişim içinde olduğu öne sürülmektedir. Eğitimciler yeni bilgiler ve çevredeki değişmeler ışığında politika ve yöntemlerini değiştirebilmeli ve bunları eğitime uyarlayabilmelilerdir. Çünkü eğitimin özü, tecrübenin sürekli olarak yeniden inşa edilmesinde, yeniden biçimlendirilmesinde yatmaktadır.
İlerlemecilik, pragmatist felsefeye dayanır ve pragmatist felsefenin eğitime uygulanması olarak kabul edilir. Pragmatist felsefenin savunduğu temel görüş değişim olduğu için, ilerlemecilik akımı, geleneksel eğitimin katı disipline dayalı, müfredat ve öğretmen merkezli, edilgen insan yetiştirme anlayışına karşı çıkmışlardır. Bu anlamıyla bir yanıyla İngiliz empirizm geleneğine, diğer yandan modern gerçekçiliğe dayanan bu akım, Amerikalı filozof Charles Sanders Peirce tarafından geliştirilmiş, pragmatizmin kurucusu olarak kabul edilen William James ve aletçilik olarak bilinen felsefe akımının kurucusu ünlü Amerikan filozof John Dewey tarafından yaygınlaştırılmış ve zenginleştirilmiştir.