Eğitim Felsefesinde Esasicilik Kavramı Nedir? Ne Değildir?
Esasicilik nedir sorusunu şöyle yanıtlamak mümkündür: Esasicilik, bir felsefeye bağlı olmaktan çok doğrudan doğruya bir eğitim hareketi olarak ortaya çıkmıştır. Geleneksel eğitim felsefelerinden kabul edilen esasici eğitim felsefesine göre eğitimin amacı, kültürel mirasın aktarılması yoluyla toplumu değiştirmeden korumaktır. Esasicilik akımının temelinde idealizm ve realizm vardır.
Bu anlayışta eğitimin amacı kültürün temel ögelerini ve özünü koruyarak bunları gelecek nesillere aktarmaktır. Bütün eğitilmiş insanların bilmesi gereken belli başlı esaslar vardır. Bu bağlamda daimicilerle benzerlikleri hemen göze çarpmaktadır. Nitekim Esasicilere göre de okullarda öğrencilere matematik, fen bilgisi, tarih, ana dil ve yabancı dil öğretilmelidir. Ancak, daimiciler eğitim programının merkezine geçmişi koyarken, Esasiciler konu merkezine daha az entelektüel olan güncel konuları koymuşlardır.
Esasicilik birçok felsefi sistem ve görüşle uyum hâlindedir. Esasiciler daha çok programların konu alanı üzerinde durur ve zamanın tecrübesinden geçmiş kalıcı temel konuların ve değerlerin seçimine önem verirler. Öğretmen otoritesinin sınıfta yeniden oturtulmasını savunurlar. Bu görüşe göre geçmişten gelen temel bilgi ve değerlerin önemli yanları korunup yeni kuşaklara öğretilirse, yeni kuşaklar geçmişin başarıları üstüne daha mükemmel bir uygarlık yaratabilirler. Esasiciler okul programlarının geliştirilmesinde ağırlığı konu alanına verirler. Konu alanının merkez alındığı programlar bu görüşün ürünüdür. İlerlemeciler öğrenciye verdikleri serbestlik ve programda öğrenci ilgisine verdikleri aşırı önemden dolayı eleştirirler.