Eğitim Felsefesinde Eğitimin Toplumsal Amaçları Nedir? Ne Değildir?
Eğitim felsefesiyle ilgili olarak son yıllarda okulların bilgi ve beceri fabrikasına dönüşmesi eleştirilmekte, tarihi, siyasi ve dinî perspektiften bakarak kültürü anlamaya daha fazla önem verilmesi önerilmektedir. Eğitim programlarının insanın yaşadığı şartlar, sosyal yapı ve ekonomik atmosferden ayrı bir şekilde tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi hatalı görülmektedir. Dewey ise, eğitim ve sosyal yapı arasındaki ilişkiyi daha da ileri götürerek eğitimin yaşamla aynı olduğunu belirtmiştir. Ona göre yaşamda gelişme olduğunda, eğitim alanında da gelişme gerçekleşmektedir.
Eğitimin amaçları doğu ile batı toplumlarında farklı olabilmektedir. Batıda ve açık-çoğulcu toplumlarda çok yönlü fikriler, demokratik kurallar çerçevesinde tartışılırken, geleneksel ve Doğu toplumlarında ise devlet ve toplumun bireye daha çok müdahale ettiği, talimatların önemli yer tuttuğu eğitim amaçları oluşturulmaktadır. Her iki toplumun, birçok erdem ve karakter özelliklerinde ise benzerlikler dikkati çekmektedir. Ergün, farklı kültürlerdeki eğitim amaçlarının farklılığının yanı sıra, bu amaçların oluşturulma şekli ve yönteminin de farklı olduğunu ifade etmektedir. Ergüne göre ortaya konan amaçlar var olan koşullardan doğmuştur.
Eğitimin hedeflerinden biri, çağa ayak uydurabilen bireyler yetiştirmektir. Çağa ayak uydurmanın ilk şartı ise yaşadığımız çağa ilişkin özelliklerin kavranmasıdır. Yakın tarihte meydana gelen bilimsel, teknolojik ve toplumsal yenilikler günümüzü anlamada anahtar öneme sahiptir. Üretilen bilgi ve teknolojinin hızla artması ve yayılması çağımızın bilgi toplumu ve öğrenen toplum olarak isimlendirilmesine neden olmuştur. Bilgiyi üreten, bilgiyi ağlar vasıtasıyla yayan, hazır bilgiye ulaşma yollarını bilen, eriştiği bilgiyi etkili ve verimli bir şekilde kullanan toplumlar bilgi toplumu olarak tanımlanmaktadır. Teknolojik gelişmenin bir ürünü olan bilgisayarlar ve internet, bilgi toplumunun simgesi olarak kullanılmaktadır. Bu gelişmeler, geleneksel okuryazarlığın yanında, bilgi okuryazarlığı, bilgisayar okuryazarlığı gibi yeni okuryazarlıkların edinilmesini zorunlu hâle getirmiştir.